Standardowa metoda wysyłania CV – dlaczego nie zawsze działa?
Wielu z nas korzysta z tradycyjnych metod aplikowania o pracę: pisania listów motywacyjnych, dobierania odpowiednich słów kluczowych z ogłoszeń i wysyłania dziesiątek CV. Jednak ta strategia często prowadzi donikąd. Dzieje się tak, ponieważ wiele firm nie ogłasza swoich potrzeb na ogólnych portalach pracy, a te, które to robią, otrzymują tysiące zgłoszeń (większość osób korzysta z tych samych metod poszukiwania pracy).
Większość świetnych ofert pracy – tych, które można by uznać za naprawdę wyjątkowe – nie jest ogłaszana publicznie. Jak pisze Brett Burnett w książce Dobrze zaprojektowane życie: „W Stanach Zjednoczonych zaledwie 20% ofert pracy jest publikowanych w internecie lub ogłaszanych publicznie. Oznacza to, że 4 na 5 ofert pracy są niedostępne dla osób szukających zatrudnienia”.
Co więcej, tak robiąc mamy tylko dostęp do 1/5 rynku. Richard N. Bolles w książce Jakiego koloru jest twój spadochron? potwierdza te spostrzeżenia. Najczęściej przedsiębiorcy korzystają z rynku wewnętrznego, zatrudniając obecnych pracowników lub polecających ich znajomych, a na samym końcu, w rzadkich przypadkach, decydują się na korzystanie z napływających CV.
Lepsze podejście – zacznij od rozmowy
Aby dostać się na rynek wewnętrzny, warto wykorzystać technikę, o której mówiliśmy wcześniej w kontekście zdobywania wiedzy o pracy, którą chciałbyś wykonywać (prototypowanie i wywiady). Rozmowy z jednorazowymi mentorami lub osobami wykonującymi interesujący nas zawód czy rolę okazują się świetnym sposobem, a pomóc nam dostać się na ukryty rynek pracy.
W książce Dobrze zaprojektowane życie, autorzy wskazują, że ta metoda zmieniła życie jednemu z ich klientów. Wysłał on 38 starannie przygotowanych zgłoszeń i nie dostał żadnej odpowiedzi. Zamiast rozsyłać CV, zaczął przeprowadzać wywiady aby rozwiać wątpliwości związane z jego ścieżką zawodową. W sumie odbył 56 rozmów z osobami, których historie naprawdę go interesowały. Spotkania te zaowocowały siedmioma ofertami pracy, w tym jednym autentycznym stanowiskiem marzeń, które przyjął.
Oto jak taka rozmowa może wyglądać
Prawdopodobnie nie masz pewności, czy dane stanowisko lub praca są odpowiednie dla ciebie, dlatego warto na początku rozmowy zainteresować się tym, jak naprawdę wygląda praca na danym stanowisku. Rozmówca w pewnym momencie może zapytać cię o twoje plany zawodowe i zaproponować aplikacje o pracę w ich firmie. Autorzy książki Dobrze zaprojektowane życie, mówią, że ponad połowa ofert pracy uzyskanych podczas wywiadów pochodzi bezpośrednio od rozmówcy. Jeśli rozmówca tego nie zrobi, masz szansę zapytać w odpowiednim momencie: „Coraz bardziej podoba mi się to, co słyszę, a ta rola naprawdę mnie fascynuje [mów tak tylko, jeżeli tak faktycznie jest!]. Jakie kroki, twoim zdaniem, powinien podjąć ktoś taki jak ja, by stać się częścią tej organizacji?”
Zadając to pytanie, rozmawiasz z osobą, z którą już nawiązałeś relację i która cię ceni, dlatego najpewniej otrzymasz szczere i pomocne wskazówki. Może ona odpowiedzieć: „U nas nie ma teraz takiej możliwości, ale firma partnerska, którą znam, szuka pracownika, co może cię zainteresować”.
Pewnie sobie myślisz, że to trudna metoda. Trochę tak, ale jeśli byłoby to łatwe, nie byłoby tak skuteczne. Pamiętasz, jak mówiłem, że często najskuteczniejsze metody, czy to testowanie, eksperymentowanie, czy w tym przypadku szukanie pracy, wymagają najwięcej odwagi?
Oto korzyści, takiego działania:
- budujesz znajomość w branży, w której prawdopodobnie będziesz robisz
- zbierasz wiedzę o stanowisku
Skorzystaj z sieci twoich znajomych
Jeśli trudno ci dotrzeć do osób, z którymi mógłbyś przeprowadzić rozmowę, zwróć się o pomoc do swoich znajomych – sojuszników lub okazjonalnych kontaktów. Nie wiesz, kogo znają, ale to może otworzyć nowe drzwi.
To nie będzie łatwe i na pewno wymaga odwagi. Prosząc o pomoc, musisz liczyć się z możliwością odrzucenia. Często to brak odwagi powstrzymuje nas przed działaniem, co skutkuje marnowaniem czasu na najprostsze rozwiązanie, czyli wysyłanie kolejnych CV, bez żadnych rezultatów. Niekonwencjonalne podejście wymaga odwagi, ale to właśnie ono daje przewagę, którą wykorzysta niewielu.
Rozmawiaj z intencją odkrywania, a nie szukania zatrudnienia
Podczas rozmowy ważne jest, abyś szedł z intencją poznawania tego stanowiska czy tej roli. Jeśli poczujesz, że rzeczywiście ci się podoba, szczerze powiedz, że zastanawiasz się, jak mógłbyś ubiegać się o pracę w tej firmie. Pamiętaj, żeby podejść do rozmowy z intencją odkrywania, a nie szukania pracy.
Najważniejsza jest tu zmiana sposobu myślenia. Z osoby, która się zastanawiała, czy starać się o daną pracę, czy nie (zupełnie nic o niej nie wiedząc), zmieniasz się w kogoś, kto z ciekawością przygląda się danej organizacji i próbuje się dowiedzieć, jakie interesujące oferty może wewnątrz niej dla siebie znaleźć. Przełączasz się z oceniania na odkrywanie, a to zmienia wszystko.
„Czy istnieje dwadzieścia procent prawdopodobieństwa, że znajdę w tej firmie dla siebie jakieś interesujące zajęcie? Może chociaż dziesięć procent szans?”. Jeśli odpowiedź na to pytanie jest pozytywna, staje się oczywiste, że chcesz się dowiedzieć więcej.
Oczywiście, nie musisz polegać na znajomych swoich znajomych. Możesz samodzielnie budować sieć kontaktów, uczestnicząc w konferencjach związanych z twoją branżą. To doskonała okazja, aby rozmawiać z ludźmi i nawiązywać relacje.
Przekonaj pracodawców do siebie na rozmowie kwalifikacyjnej
Jeżeli dobrze pójdzie poprzedni etap, czeka cię rozmowa kwalifikacyjna. Oto krótkie wskazówki, które mogą ci się przydać
- Zrób projekt portfolio, w którym pokażesz swój kapitał zawodowy (konkretne projekty, liczby czy mierniki sukcesu).
- Zrób mini projekt rozwiązania problemu firmy, do której idziesz (zbadaj problem i zrób szkic rozwiązania), Możesz dowiedzieć się wcześniej jaki firma ma problem, i pokazać szkic rozwiązania przynosząc go na spotkanie.
- Zaproponuj okres próbny. Okres próby pozwoli ci przetestować dopasowanie do tej pracy, ale też pokazać się pracodawcy z jak najlepszej strony.
Jak przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych
- Przygotuj trzy kluczowe zdania przed spotkaniami, które wypowiesz na takiej rozmowie na przykład: „wykonywałem tę pracę XYZ z powodzeniem wcześniej”
- Przygotuj to, co jest najbardziej imponujące.
- Przygotuj 1–2 fakty i historie, które potwierdzą twoje mocne strony.
- * Ćwicz spotkanie od początku do końca.
Co robić podczas rozmów kwalifikacyjnych i po ich zakończeniu
- Kiedy spotykasz się z pracodawcą, zadawaj dużo pytań, aby zrozumieć jego wyzwania.
- Ucz się po każdej rozmowie. Zastanawiając się, co możesz zrobić lepiej następnym razem.
– – –
Jeżeli ten dodatek ci się spodobał, możesz przeczytać jeszcze szerszy poradnik o szukaniu i zdobywaniu pracy na: 80000hours.org/career-guide/how-to-get-a-job