Przyspiesz rozwój kariery, stosując strategię „Daj się poznać”

Artykuł jest fragmentem mojej książki W Końcu Poniedziałek.

Zmiana kariery, rozwój zawodowy czy przebranżowienie to momenty, które wymagają nie tylko przemyślanych decyzji, ale także odpowiednich działań, które przyspieszą ten proces.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwój i zdobycie nowych możliwości zawodowych jest taktyka „Daj się poznać”, szczegółowo opisana w książkach Pivot i Jesteś startupem autorstwa Blake.

Dzięki tej metodzie proces zmiany zawodowej, a także rozwój kariery, stanie się szybszy i bardziej efektywny, umożliwiając ci budowanie silnej marki osobistej i przyciąganie nowych możliwości zawodowych.

Autorka, Blake, sugeruje, że przy dokonywaniu zmiany zawodowej potrzebujemy dać się znaleźć innym. Tak jak produkt potrzebuje marketingu, aby potencjalni klienci dowiedzieli się, co oferujesz, tak samo inni ludzie muszą wiedzieć, że szukasz nowych możliwości rozwoju lub posiadasz umiejętności i wiedzę, które mogą im się przydać. Istnieją dwa główne sposoby, aby to osiągnąć: 

1. Poinformuj innych innych o swoich planach i chęci rozwoju 

Jeżeli szukasz projektów pobocznych w określonym kierunku, zakomunikuj to przełożonym lub współpracownikom. Poinformuj ich, że chcesz angażować się w nowe projekty w danej dziedzinie. Gdy twój przełożony będzie świadomy twoich preferencji, możesz stać się pierwszą osobą, która dowie się o interesujących okazjach do rozwoju, gdy te się pojawią. Jeśli szukasz nowej pracy, poinformuj o tym swoich znajomych. Jeśli rozpocząłeś działalność gospodarczą, daj znać znajomym, że oferujesz określone usługi, aby wiedzieli, że mogą odesłać do ciebie swoich znajomych, w tym temacie.

2. Znajdź platformę, na której będziesz mógł dzielić się swoją wiedzą, budując jednocześnie markę eksperta

Wiemy już, że dzielenie się wiedzą z innymi to jeden z najlepszych sposobów na jej trwałe zapamiętanie. Możesz więc połączyć naukę z autopromocją. Jeśli uczysz się czegoś, możesz przetwarzać (metodą samo-testowania) zdobytą wiedzę i dzielić się nią, na blogu, YouTube, fanpage’u na Facebooku, czy w newsletterze. Z jednej strony pozwala ci to utrwalać informacje, a z drugiej dać się poznać jako osoba z wartościową wiedzą i umiejętnościami. To może być pierwszym krokiem do kształtowania swojej tożsamości zawodowej, niezależnie od pracodawcy. Przykładem może być wykupienie domeny z nazwiskiem (nazwisko.pl) i stworzenie strony na WordPressie, która pomoże ci budować własną markę, niezależną od pracodawcy.

Kolejną korzyścią z dzielenia się wiedzą jest możliwość wyróżnienia się i zrobienia wrażenia na potencjalnych pracodawcach. To nowoczesna forma wizytówki. Dodatkowo, prowadzenie medium, na którym dzielisz się wiedzą, ułatwia nawiązywanie nowych znajomości na konferencjach (np. poznawanie potencjalnych pracodawców czy klientów), gdzie możesz wspomnieć o swojej działalności i zyskać większą wiarygodność. Takie medium zwiększy także twoją pewność siebie i wiarę w swoje możliwości oraz zapewni ci opcję na przyszłość (strategia sztangi Nassima Taleba).

Oprócz dzielenia się tylko teoretyczną wiedzą zdobytą z zewnętrznych materiałów, możesz także dzielić się wiedzą praktyczną, którą zdobywasz, realizując jakiś projekt. Mówienie o lekcjach, których nauczyłeś się, nie tylko pomoże ci je utrwalić, ale również pokaże twoje kompetencje i przyciągnie innych zainteresowanych tematem.

Niespodziewane korzyści publicznego dzielenia się wiedzą

Jako ciekawostkę mogę dodać, że kilka lat temu, po pierwszych siedmiu filmach na YouTube o day-tradingu na rynkach finansowych, niespodziewanie odezwali się do mnie pracownicy branżowych firm takich jak XTB czy Camparic, proponując współpracę. Choć ostatecznie z różnych powodów nie byłem wtedy gotowy na taki krok, to doświadczenie pokazało mi, jak działania w postaci dzielenia się wiedzą mogą otworzyć nieoczekiwane drzwi.

Dlatego, w obecnej ścieżce kariery staram się wykorzystywać te wnioski. Gdy czytam książkę związaną z rozwojem zawodowym, notuję, a potem przygotowuję skrypt najcenniejszych lekcji.Gdy skończę pisać książkę, planuję serię filmów na tematy, o których piszę w tej książce, a także serię filmów o książkach, które czytałem. Przykładowo tytuły serii filmów na YouTube o książkach będą brzmiały w stylu: „Hej, przeczytałem książkę X, więc ty nie musisz. Oto 7 rzeczy, których się nauczyłem”. Po pierwsze w ten sposób oszczędzamy zainteresowanym czas, ponieważ nie muszą czytać całej książki.  Po drugie dajemy się poznać jako osoba oczytana z tematem.

– – –

Jeśli zdarza ci się myśleć, że twoja wiedza jest mało wartościowa i nie ma sensu dzielić się tym, co robisz z innymi, prawdopodobnie zmagasz się z syndromem oszusta. To przekonanie może hamować rozwój twojej kariery. W kolejnym wpisie przedstawiam trzy strategie, które pomogą ci pokonać ten syndrom.